Rəhim Əliyev. Nəriman Nərimanov - siyasətçi (məqalə)
- 05.08.2020
- 0 Şərh
- 10373 Baxış
Nəriman Nərimanov Azərbaycanda maarif hərəkatının
görkəmli ideoloqu və yazıçısı, teatr və maarif təşkilatçısı idi. Tale onu rus
bolşevik partiyasının Azərbaycanda müsəlmanlar ücün yaratdığı "Hümmət"
təşkilatı ilə bağladı. Nəticədə, N.Nərimanov İkinci Azərbaycan Respublikasının
(1920 may - 1922 may), Azərbaycan İnqilab Komitəsinin və Azərbaycan SSR Xalq
Komissarları Sovetinin birinci sədri oldu. İkinci Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikasının müstəqil dövlətə aid bütün qurumları: vətəndaşlığı, öz
pasportu, milli pulu və bankı, milli məktəbi və universiteti, daxili və xarici
işlər, Hərbi dəniz komissarlığı vardı. Amma Azərbaycanın əsl rəhbəri XI Qızıl
Ordunun Məxfi şöbəsinin rəisi Pankratov idi. Bunların hamısının təşkilində N. Nərimanov
yaxından iştirak etmişdi. Onun İkinci Respublikanın rəhbəri olması yaşlı
maarifçi və yazıçı kadrların (Hüseyn Cavid, Ə.B.Haqverdiyev, N.B.Vəzirov,
Salman Mümtaz və b.) sovet quruculuğuna, mədəni inqilaba cəlb edilməsində
tarixi rol oynadı. Bu, Oktyabr inqilabına qədər yaranan maarif hərəkatı, mədəni
tərəqqi ilə sovet dönəminin varislik prosesini təmin etdi.
N.Nərimanov ziddiyyətli tale yaşadı. Maarifçilikdən
və həkimlikdən 1918-1920-ci illərdə bolşeviklərin Azərbaycanda əsas müsəlman
ideoloqluğuna qədər yol keçdi. İkinci respublikanın rəhbəri olan kimi bolşeviklərin
şovinist və sol qanadı ilə konfliktə düşdü.
Öləndən sonra rus-erməni ittifaqının tərəfdarları
onun irsini o vaxtın termini ilə "milli uklon", sonra "nərimanovçuluq"
- bolşevizmə zidd millətçilik - kimi damğaladılar. Bu, ölünün dalınca edildi. Mənası
da o idi ki, nə Moskvanı, nə də erməniləri Bakı mətbuatında tənqid etmək olmaz.
Çünki bunsuz ermənilər 1990-cı ilin dekabrınadək Bakıda ağalıq edə bilməzdilər.
Nərimanov Bakıda əsl müstəmləkə siyasəti aparan rus-erməni qardaşlığını
faktlarla ifşa etmişdi, ona görə onun irsi qadağan edilməli idi. Hər dəfə nərimanovçuluğun
ifşasında, bu şərəfsiz kampaniyalarda Azərbaycanda vəzifə almaq istəyən xırda
bazar ziyalıları Moskvanın sifarişi ilə əsas rol oynadılar. Əsərləri və adı
1956-cı ilədək qadağan edildi. Müstəqillik dövründə bazar ziyalıları onu satqın
adlandırdılar və guya torpaqların ermənilərə verilməsinin günahkarı kimi qələmə
verdilər. Bu, tarixin təkrarı idi, çünki müsavatçı publisistlər hələ
1919-1920-ci illərdə onu artıq Həştərxanda olanda satqın adlandırmışdılar. Və
N.Nərimanov bunu 1922-ci ilin mayından Azərbaycanda vəzifələrini itirəndə və
sonra Moskvaya yazdığı "məxfi" qrifli raportlarında da fəxrlə qeyd
edirdi.
Məxfi sözü bu raportlarda böyük məna daşıyır. N.Nərimanov
sona qədər bolşevik partiyası ilə münasibətlərini qırmaq istəmədi, bu münasibətlərin
açıq demokratik müzakirəsini ortaya qoymadı. Bəzi raportlarında Moskvanı kəndli
üsyanları ilə qorxutmaq istədi, Stalinin yaxınları - Kirov, Orconikidze,
Mikoyan kimi adamları müstəmləkəçi adlandırdı, amma bolşevizmdən heç zaman əlini
üzmədi. Çünki müsəlman bolşeviki və kommunisti olmaqdan çox xoşlanırdı. Nümunəvi
Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikası ideyasına bağlanmışdı. Sosializmə gələn
müsəlmanların beynəlxalq lideri görürdü özünü.
Bəs bu gün əsl N.Nərimanovu gənc nəsil necə
tanımalıdı? Necə olubsa, elə, yaxşı xidmətləri də, səhvləri də göstərilməlidi.
Bircə, İkinci Respublikanın qurucusu olmaqla N. Nərimanov Azərbaycan tarixində
həmişəlik fəxri yer tutub.
***
Maarifçilərin çoxu kimi, N.Nərimanov Qori Müəllimlər
Seminariyasını bitirmişdi (1890). Görkəmli müəllim və maarifçilər Soltan Məcid
Qənizadə və Həbib bəy Mahmudbəyovla bir qrupda oxumuşdu. Sonradan bir çox məqamlarda
onları bir yerdə görürük. Məsələn, S.M.Qənizadə N.Nərimanovun sədr olduğu Azərbaycan
İnqilab Komitəsinə üzv oldu.
N.Nərimanov seminariyada oxuduğu vaxtdən rus
klassiklərindən tərcümələr edir və özü də bədii əsərlər, xüsusilə səhnə üçün əsərlər
yazırdı. Qoqolun "Müfəttiş" əsərini tərcümə edib həvəskarlarla birgə
tamaşaya qoymuşdu. Erməni qızı ilə müsəlman gəncin sevgisindən bəhs edən
"Bahadır və Sona" (1896) romanını, ilk Azərbaycan faciəsi olan
"Nadir şah"ı (1899) qələmə aldı və bu əsərlər tamaşaya qoyularaq gənc
Nərimana şöhrət qazandırdı. Erməni-müsəlman problemində sağlam mövqe tutan Nərimanovu
çarizmin rəsmi mətbuatı və qurumları da himayə edirdi.
Nərimanovun taleyində iki konflikt həlledici rol
oynayıb. Bakıda Əli İsgəndər Cəfərzadənin evində açdığı ucuz (simvolik ödənişlə)
kitabxana və oxu zalı böyük uğur qazandı, qəzetlər onun haqda yazdılar. 1898-ci
ildə Azərbaycan Şeyxülislamı Jandarm İdarəsinə onun kitabxanasını bağlamağı tələb
edən donos yazdı Nərimanovdan. Bu donosun altında Şeyxülislam Axund Əbdülsəlam
Axundzadə (1895-1907) imzası var idi və iddia edirdi ki, kitabxana müsəlmanlara
ziyanlı biliklər verir. Bundan sonra din N. Nərimanovun yaradıcılığında mühüm
yer tutdu və dini təmsil edən adamlar həmişəlik mənfi obraz oldu. Nərimanov
mollaları ifşa edən ilk nəsr əsərlərindən biri olan "Pir" (1913)
hekayəsini yazdı. O vaxt mollaları tənqid etmək asan deyildi, ona görə Nərimanovun
nümunəsi "Ölülər", "Od gəlini" kimi inqilabi antidin əsərlərin
yaranmasına yol açdı və ədəbi məktəb yaratdı.
Xatırladaq ki, 1911-ci ildə Bakıda 3-4 adam yarımrəsmi
Müsavat partiyasını elan edəndən sonra da şeyxülislam Pişnamazzadə bu partiyanı
küfr elan edən fətva vermişdi. Rus hökumətinə yarınmaq istəyən şeyxülislam, əslində,
az adamın xəbəri olan faktı geniş yayıb gündəmə gətirmişdi, çünki əksər müsəlmanlar
firqə nə olduğunu hələ eşitməmişdi. Amma bu, şeyxülislamlığın kimə xidmət
etdiyini göstərən tarixi faktlardan biri idi.
Sonralar bolşeviklər 1917-ci ildə hakimiyyətə gələn kimi dinin dövlətdən və təhsildən ayrılmasını müəyyən edən Dekret verəndən sonra Nərimanov bu dekretin ən fəal təbliğatçısı oldu: təbliğat məclislərində və məqalələrində şeyxülislamlığı rus hökumətinin Məxfi idarəsinin bir qurumu adlandırdı. 1920-ci ilin avqustunda Azərbaycanda dindən ayrı ilk milli məktəb yaradan tarixi Dekreti imzaladı. Azərbaycanda da cahil islamçıların sevimli tezisi belə idi: müsəlmanlara "Quran"dan başqa kitab və elm lazım deyil. Nərimanov hələ Qızıl Hacılı kəndinə müəllim təyin olunan vaxtda müsəlmanları zəlil və yazıq edən bu görüşlərlə üzləşmişdi. Cahil müsəlmanlar uşaqlarını məktəbə vermək istəmirdi və mollaların çürük arqumentlərini təkrarlayırdılar. O vaxtdan Nərimanov anladı ki, rus hökuməti Azərbaycanı tutan kimi mollaları öz tərəfinə çəkib və 1823-də tələsik yaradılan Şeyxülislamlıq qurumu buna xidmət edib: onların ictimai həyatda iştirakı aradan götürülməsə, Avropa burjua maarifinə keçid mümkün deyil. Yazıçı Çingiz Hüseynov da M.F.Axundova və N.Nərimanova həsr edilən romanlarında satqın mollaların müstəmləkə üsul-idarəsinin yaranmasında iştirakını tarixi faktlarla geniş təsvir edib.
Nərimanovun taleyində mühüm rol oynayan ikinci fakt
onun Qafqaz müsəlman müəllimlərinin birinci qurultayında (1906) Hacı
Zeynalabdin Tağıyevlə toqquşması oldu. Konflikt qurultayın qətnaməsində Nərimanovun
təklifi ilə xahiş edirəm sözünün tələb edirəm sözü ilə əvəzlənməsi üstə
olmuşdu. Səhər hacı qurultaya gəlib demişdi ki, N.Nərimanov mənim puluma
oxuyur, cibində bir qəpiyi yoxdur, amma rus hökuməti müsəlmanların münasibətinə
xələl gətirən təklif edir. Nərimanov burada Hacının üzünə qayıtmış və öz
mövqeyini dəyişməyəcəyini demişdi. Güman etmək olar ki, Nərimanov Odessada
marksist sinfi mübarizə nəzəriyyəsinə çox meyillənmişdi. Bu haldan sonra Nərimanovun
üzünə çox qapılar bağlandı. Hacı Bakıda böyük nüfuz və ixtiyar sahibi idi. Hadisə
Nərimanovun Azərbaycan burjua elitası ilə münasibətlərini pozdu və onun rus
meyilli siyasi qüvvələrə qoşulmasına təkan verdi.
Düzünə qalanda, qurultaya rəhbərlik edən H.B.Zərdabinin
müavini seçilmiş Nərimanov haqlı deyildi. Söhbət icazəli işlərdən gedirdisə, tələb
etməyin yeri deyildi. Böyüyün təklifinə daha sayqılı olmaq gərək idi. Bir də
ona görə ki, H.Z.Tağıyev onun Odessada təhsilinə faizsiz kredit vermişdi, üstəlik,
ayda 50 manat da Nərimanovun Bakıdakı ailə üzvlərinə dolanışıq krediti verirdi.
Nərimanov sonralar bu pulları qaytarmışdı. Amma 1908-ci ildə həkim diplomu alıb
Bakıya qayıdandan sonra. Bu gün müstəqil Azərbaycanda onlarca bank var, amma
faizsiz tələbə krediti verən bircə bank da məlum deyil... Heç Hacı da öz
yaxşılığını cavan tələbənin başına qaxmamalı idi.
N.Nərimanovun həkim və maarifçi taleyini dəyişən əsas
hadisələr 1917-ci ildə II Nikolayın istefasından sonra başladı. Çar Dördüncü
Dövlət Dumasının işinin dayandırılması haqda fərman verdi (25 fevral, 1917).
Amma Dumanın Rəyasət heyəti Fərmana tabe olmayıb Müvəqqəti Hökumət yaratdı.
Bolşeviklər hakimiyyəti Müvəqqəti hökumətdən alandan sonra ikihakimiyyətlilik
yarandı. Burda N.Nərimanovla H.Z.Tağıyevin və M.Ə.Rəsulzadənin yolları ayrıldı.
Nərimanov bolşeviklərin tərəfinə keçdi. Hacı ilə M.Ə.Rəsulzadə isə Müvəqqəti
hökumətə tərəf oldular.
Cənubi Qafqazda da ikihakimiyyətlilik yarandı. Müvəqqəti
hökumət Tiflisdə oturan Cənubi Qafqaz Seymini - hökumətini yaratdı. V.İ.Lenin
16 dekabr 1917 tarixli Dekreti ilə S. Şaumyanı Qafqaz Canişini təyin etdi və
çoxlu alman puluynan Bakıya göndərdi. S.Şaumyan bu pullarla Bakı Sovetini
yaratdı və Türkiyə cəbhəsindən gətirilmiş 6 min silahlı ermənidən, 2-3 min rus əsgərindən
Qırmızı Qvardiya təşkil etdi. Bu Qvardiya Gürcüstanı və Ermənistanı bolşevik
hökumətinə tabe etməli idi.
Amma problem yarandı: Bakıda milli burjuaziya və
onun mətbuatı, üstəgəl Çardan qalma müstəmləkə aparatı S.Şaumyanı tanımaq istəmirdi.
Dekabr-yanvar aylarında M.Ə. Rəsulzadə öz məqalə və çıxışlarında Azərbaycanın
Milli-Mədəni Muxtariyyət tərəfdarı olduğunu və istədiyini elan etdi. Aydınladaq:
Milli-Mədəni Muxtariyyət şüarı Müsavat partiyasına məxsus deyildi, Müəssisələr
Məclisinə seçkilər keçirən Müvəqqəti hökumətin rəsmi şüarı, milli məsələni həll
yolu idi. Neft sənayesinin sahibləri bu şüara tərəfdar idilər. Bakıda da bu şəkildə
ikihakimiyyətlilik yaranmışdı.
V.İ.Lenin bu vəziyyəti bolşeviklərin xeyrinə dəyişmək
üçün hərbi cinayətə artıq neçənci dəfə əl atdı: qaniçən və terrorçu S.Şaumyanın
əli ilə Bakıda mütləq hakimiyyət yaratmaq qərara alındı: müstəmləkə
administrasiyası bütün 1917-ci il boyu müsəlman əhalinin evlərində axtarış
aparıb bütün silahları yığmaq təklif edirdi. Müsəlman qəzetləri bu barədə
yazırdı. Bu təklif 17-21 mart 1918-ci ildə 10 min silahsız müsəlmanın, o cümlədən
uşaq, qadın və qocaların kütləvi qətliamı şəklində həyata keçirildi. Bu,
Moskvanın Bakıda hakimiyyət məsələsini həll etmə üsulu idi.
Bəs Nərimanov özü sonralar bu avantürada iştirakını
necə izah edir? Yazır ki: "Vətəndaş müharibəsi ərəfəsində mənim mənzilimdə
müsəlman kommunistlərin yığıncağı keçirildi ki, mərhum yoldaş Şaumyan da bura dəvət
edilmişdi... Mən sübut etməyə çalışdım ki, vətəndaş müharibəsini indiki vaxtda
başlamaq təhlükəlidir, belə ki, o, milli qırğına çevrilə bilər". (Nəriman
Nərimanov, B., 2010, s. 54). Bu sözləri səmimi saymaq olmaz. Vətəndaş müharibəsi
nə deməkdir? Bu müharibə Rusiyada bolşeviklərlə Ağ Qvardiya arasında gedirdi.
Əgər Şaumyanın Bakı soveti qoşunu bu müharibəyə qoşulmaq istəyirdisə, gərək öz
qoşununu Tiflisə yönəldəydi, Müvəqqəti hökumət orda idi. Amma Şaumyan
"Bakıda İnqilabi Müdafiə Komitəsi" yaratmışdı: Nərimanov, Əzizbəyov,
Həmid Sultanov onun üzvləri idilər. Nərimanovun öz məntiqindən, yazdığından
görünür ki, vətəndaş müharibəsini idarə edəcək səlahiyyətli Üçlüyün Şaumyan və
Caparidze ilə birgə üzvü idi. Yoxsa nə üçün öz evində vətəndaş müharibəsinin
planını müzakirə edirdi?
Əmr və əməliyyat planı da Moskvadan alınmışdı: Azərbaycanda
1. Milli-Mədəni Muxtariyyət hərəkatını məhv etmək. 2. Bolşevik hakimiyyətini
kütləvi terror yolu ilə mütləq diktaturaya çevirmək. Daha sonra Nərimanov yazır
ki, müharibə 3 gün sinfi oldu, dördüncü gün qüvvə az olduğundan Şaumyan məcbur
olub erməni batalyonlarını işə salmağa icazə verdi. Nərimanov bunun əleyhinə
olduğunu demir, deməli, əleyhinə olmayıb. Sonra da iki kəlmə deyir ki, vətəndaş
müharibəsini qəzalarda davam etdirmək səhv idi. Bu da çox qeyri-səmimi qeyddir,
çünki Quba, Şamaxı, Zəngəzur kimi qəzalarda tarixdə misli olmayan faciələr
olmuşdu, bunu iki kəlmə ilə demək ört-basdır kimi bir şeydir. Özü də hadisələrdən
3-4 il sonra yazıldı bunlar, Bakıda vəzifələr itiriləndən sonra. Cəllad Şaumyan
haqda ancaq hörmətli sözlər... Çeçerini, Serebrovskini, Kirovu, Orconikidzeni tənqid
edirdi, amma cəllad Şaumyanı yox. Görünür, o qədər də sadəlövh deyildi Nərimanov.
Amma 3 mart 1918-ci ildə Brest Sülhü imzalanan
kimi, Moskva bolşeviklərinin bu cinayəti mənasız oldu. Müharibəni udmuş
Almaniya Osmanlı Ordusunu Bakıya yollamaq haqda qərar verdi və martın
ortalarında Osmanlı Soltanı Bakı ekspedisiyası haqda fərman verdi. Moskvada
anladılar ki, yaxın iki ayda bolşeviklər Bakını tərk etməli olacaqlar. Moskva
Ş. Şaumyana gizli əmr verdi: Bakıda tələsik milliləşdirmə aparıb, Bakı
burjuaziyasının və sənayesinin bütün varidatını yığıb gizlicə Moskvaya ötürsünlər.
Bakı Kommunası adlı tarixi avantüra bunu icra etdi.
Hər iki avantürada N.Nərimanovun və M. Əzizbəyovun
imzaları var, komissar, yəni nazir vəzifəsi tutublar. Xüsusilə 17-21 martda müsəlmanların
qətliamı üçün yaradılan yalançı İnqilabi Müdafiə Komitəsinin üzvü olmaları N.Nərimanovu
və M.Əzizbəyovu Azərbaycan xalqı qarşısında ləkələdi. Çünki bu komitə heç bir
silahı olmayan dinc müsəlmanları qırmaq və bolşevikləri istəməyənləri qorxutmaq
üçün yaradıldı. Həmid Sultanov da bu komitədə katib yeri aldı. Mən onların
aldadıldığını və ya bu cinayətlərdə şüurlu iştirak etdiyini bilmirəm. Amma bu,
heç nəyi dəyişmir. Fəqət, bilirəm ki, N.Nərimanov Azərbaycan Dövlət İnqilab
Komitəsinin sədri olanda bu ləkəni silməyə yönəlmiş bir sıra addımlar atıb.
Bakkomunanın silahlı milliləşdirmə işi müsəlmanlara
böyük zərbə oldu. Müsəlmanlar Bakıda ancaq əhali idilər. Amma Bakı neftində
payı olan Rotşeld və Rokfellerlərin də mülkiyyəti müsadirə edildi. İngilislər şəxsi
mülkiyyətə qarşı bu cinayətlərinə görə Bakkomunanın komissarlarını həbs edib
Türkmənistanda güllələdilər. (N.Nərmanov iyunun əvvəllərində xəstələnib Həştərxana
getmişdi). Şaumyan layihəsi nəinki Cənubi Qafqaz Canişinliyni bərpa edə bilmədi,
özü də qan içində boğuldu. Çünki ermənilər Bakıda ancaq soyğunçuluqla məşğul
idilər, hakimiyyətsizlik onlara müttəfiq idi. Tələsik müsadirələrin hakimiyyət
məsələsinə dəxli yox idi.
Şaumyan eksperimenti faciələr və acı məğlubiyyətlərlə
bitdiyinə görə, Moskvada bolşeviklər Azərbaycanı müsəlman kadrların əli ilə
Rusiyaya qatmaq konsepsiyasını qəbul etdilər. Amma sadəlövh maarifçi Nərimanov
"Müstəqil Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikası" şüarına inanmışdı.
Amma bu şüarı 1919-cu ildə Nərimanova təlqin edənlər və V.İ. Lenin özü də heç
zaman bu şüarlara inanmamışdı, onu Cənubi Qafqazı Rusiyaya qaytarmaq üçün
taktiki gediş kimi düşünmüşdü. XI Qızıl Ordu Bakıya girən gündən N.Nərimanov
ehtirasla Müstəqil Azərbaycan Sosialist Dövləti qururdu, xristian bolşeviklər
isə buna gülürdülər onun arxasında. 1922-ci ilin mayında Moskva tərəfindən pərdə
yırtıldı, Nərimanovun dörd il ideoloqu olduğu bu müstəqillik rəsmən ləğv
edildi. Nərimanov isə bu prosesə nəinki müxalif olmadı, əksinə, fəal şəkildə
kömək edirdi. Hələ 1921-ci ilin mayında V.İ.Leninə Cənubi Qafqaz
respublikalarının birləşməsi haqda təkliflərini yazmışdı. Üstündə oturduğu
budağı kəsməyə başlamışdı.
Amma 1922-ci ilin mayında özünə əvvəlcədən xəbər
vermədən Azərbaycanda tutduğu hər iki vəzifədən azad ediləndən sonra anladı:
Moskva onun maarifçi adından pərdə kimi istifadə edirdi. M.D.Hüseynov cəmi dörd
ay AKP sədri oldu, Moskvanın oyunlarına mane olduğu üçün kənara atıldı. Müsavat
parlamentinə Nota verən Həmid Sultanov Daxili İşlər naziri postunda cəmi bir il
qaldı, əl-ayağa dolaşdığı üçün Tıcarət naziri təyin edilib siyasi səhnədən
uzaqlaşdırıldı.
Bütün bunları görən Nərimanov Azərbaycan Kommunist
partiyası deyilən şeyin yalançı bir pərdə olduğunu başa düşmüşdü. Amma geriyə
yol yox idi. Nərimanov ruslarla ermənilərin xristian qardaşlığına qarşı
"Nümunəvi Müsəlman Sosialist Respublikası" şüarını irəli sürdü. Bu,
müsəlman yazıçı və bolşevikin düzəltdiyi bir siyasi utopiya idi. Onun "məxfi"
qrifli Moskvaya yollanan raportlarında bu, əsaslandırılır və müdafiə olunur. Bu
respublika Azərbaycanda Nərimanov deyən şəkildə elə qurulmalıydı ki, qalan müsəlman
xalqları da buna baxıb rus bolşevizminə və sosializmə gəlsinlər. Azərbaycanda
müsəlman fəhlə və kəndlilər firavan yaşamalıdır, onları mədəni cəhətdən
xristianlara çatdırmaq üçün məktəblər açılmalıdır. Türkiyə və İranın sosializmə
gəlməsini Nərimanov yaxın vaxtın işi sayırdı. Və müsəlmanların bolşevik
sosializminə gəlişində özünü əsas ideoloq və təşkilatçı görürdü. Vəzifələrin əksərində
müsəlmanlar olsun, əksinə yox. Təklif edirdi ki, Qızıl Ordu Əfqanıstana və
oradan da Hindistana girib ingilis imperializmini zəiflətsin. Lakin bunlar hərbi
işi bilməyən adamın xəyalları idi. Təkliflər reallığa əsaslanmırdı: yəni Sovet
Rusiyasının Qızıl Ordusu çox zəif idi, imperiyanın özünün Finlandiya və Polşa,
Qərbi Ukrayna kimi ərazilərini belə qaytara bilmədi.
N.Nərimanovun V.İ.Leninə və İ.Stalinə məktublarının
əsasında bu sadəlövh təklif və doktrina durur. Rusiyada və digər yerlərdə
bolşevizmin və sosializm şüarının bütün hallarda hərbi yolla tətbiq edildiyini,
görünür, N.Nərimanov qəbul edə bilmirdi. Maarifçi dünyada silah və tərbiyə
görünməz dərəcədə uzaq qütblərdə di.
Müvəqqəti hökumətin Milli-Mədəni Muxtariyyət şüarı
Ukrayna, Polşa, Tatarıstan, Gürcüstan, Ermənistan və s. yerlərdə Milli qurumlar
və ovqatlar yaratmışdı. Bu əraziləri və xalqları Rusiyaya yenidən quberniya
kimi birləşdirmək üçün milli şüarlardan pərdə kimi istifadə etmək V.İ.Leninin
öz qərarı idi. Lenin Şaumyanın yerinə Azərbaycan bolşeviklərinə rəhbər
axtarmağa başladı. Məsələn, 19-cu ildə Dadaş Bünyadzadəni qəbul etdi. Sonra Nərimanovu
qəbul etdi və onu bəyəndi. Nərimanovun şöhrətpərəstliyi, müsəlman sosialist
inqilabından danışması, sadəlövh beynəlmiləlçiliyi, islama düşmən, ermənilərə
isə dözümlü olması yəqin, Leninin xoşuna gəldi. Nərimanovun 1919-20-ci illərdə
Həştərxanda yazdığı broşürlərdə, məsələn, "Biz Qafqaza hansı şüarlarla
gedirik", "Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikası" şüarları təsdiq
edir ki, 1919-cu ildə Nərimanov bolşeviklərlə Azərbaycana qayıdacağını və Azərbaycan
İnqilab Komitəsinin sədri olacağını bilirdi. 2010-cu ildə Teymur Əhmədovun tərtibi
ilə çıxan "Nəriman Nərimanov" kitabında Nərimanovun "Mərkəzi
Komitəyə" məxfi qrifli məktubu çap olunub (s. 20-103). Orda Nərimanov özü
yazır ki, hələ 1919-cu ildə Moskvaya, bolşevik MK-ya Məxfi məruzələr (rusca:
dokladnıe) yollayıb və onlarda Şərq siyasətinin düzgün yolunu göstərib bolşevik
partiyasına.
Nərimanovun Azərbaycana bolşevik rəhbəri olmaq
layıhəsinin ancaq Şaumyan güllələnəndən sonra ortaya gəldiyini onun 1917-ci il
fəaliyyətində görmək olar. O, neft mədənlərindəki xəstəxanada sıravi həkimdir.
O dura-dura Bakıda Zaqafqaziya bolşevik təşkilatına Şaumyan başçı təyin olundu.
1917-ci ilin martında onu "Hümmət" qəzetinə redaktor təyin etdilər. Qəzet
Petroqradda oturan bolşeviklərin rəsmi qərarlarını azərbaycancaya çevirib
yayırdı, başında da "Bütün dünyanın proletarları, birləşin!"
yazılmışdı. Nə o zaman, nə də indi Bakıda bu şüarın mənasını bilən, demək olar
ki, yoxdur. Nərimanovu isə 1917-ci ilin yayında Tiflisə mühazirələr oxumağa
yolladılar. Bolşevik yığıncaqlarında rus-ermənilərə mane olurdu... Bu qəzet
Bakı camaatından heç kəsi təmsil etmirdi.
Bir necə kəlmə "Hümmət" təşkilatı
haqqında. Bolşevik partiyası demokratik mərkəziyyət, yəni hərbi intizam
prinsipi ilə qurulurdu. Bu, Pyotrdan bəri Rusiya dövlətinin idarəetmə prinsipi
idi. Rusiyada siyasi vəziyyət gərginləşəndə "Hümmət", "Ədalət"
kimi təşkilatlar peyda oldu. Onlar müsəlmanlar arasında siyasi iş üçün
yaradılırdı, onların dilində proqram və müraciətnamələr yaymağa yönəldilirdi. Həm
də V.İ.Lenin və bolşevik partiyası rus çarizmini sarsıtmaq üçün milli
ucqarlardakı müxalif ovqatlardan istifadəni də məqbul sayırdı, bu dərəcədə
sinik idilər siyasətdə. Bütün hallarda bu təşkilatlar bolşevik mərkəzinin rəsmi
qərarları ilə yaradılırdı, yerli millətlərdən olan kadrlar cəlb etmək üçün
vasitə idi. V.İ.Lenin Azərbaycan, Gürcüstan və Ermənistan üçün müstəqil
bolşevik partiyaları yaratmaq qənaətinə 1919-cu ildə gəlmişdi və bu barədə
Bolşevik Siyasi Bürosunun rəsmi qərarını çıxarmışdı. Azərbaycan Kommunist
partiyası 1920-ci ilin fevralında Birinci qurultayda yaradıldı. Bu qurultay XI
Qızıl Ordunun aprelin sonuna təyin olunmuş işğalı üçün nəzərdə tutulan pərdələyici
tədbirlərdən biriydi. Amma 1990-cı ilin dekabrında dağılana qədər Azərbaycan
Kommunist Partiyası Sov. İKP-nin tərkibində olub və bütün qərarları Moskva ilə
razılaşdırıb, yəni butaforik orqan olub. Bu qayda Azərbaycan Kommunist
Partiyasının bütün Nizamnamələrində açıq şəkildə yazılıb.
AKP-nin birinci qurultayından qayda var idi:
qurultay bir Siyasi büro, bir də Təşkilat bürosu yaradırdı. Xristianlar Siyası
büroda qərarlar qəbul edirdilər. Müsəlmanlar isə Təşkilat bürosunda bu qərarları
icra edirdilər, amma qərarların qəbulu prosesində iştirak edə bilməzdilər.
Onlar Moskvanın qərarlarını icra etməli, qalan heç nəyə qarışmamalıydılar.
Qarışanda Nərimanov, Mirzə Davud, Həmid Sultanov, Xanbudaqov və b. kimi təsərrüfat
işinə keçirilirdilər.
Nərimanov hələ 1919-cu ildə "öz planını"
açıq şəkildə deyirdi: Bakıda müsəlman fəhlələr üsyan edib hakimiyyəti alacaq və
sonra Sovet Rusiyasına yardım üçün müraciət edəcəklər. Burada Nərimanov, şübhəsiz,
səmimi deyildi, bilirdi ki, Imperiyanın başqa ucqarları kimi, Bakı da hərbi
yolla azad ediləcək. Amma iki ay əvvəl yaranmış Azərbaycan Kommunist partiyası
Qızıl Ordunun sərhədi keçməsi ərəfəsində bir günlük Bakının Müvəqqəti İnqilab
Komitəsini yaradıb Sovet Rusiyasından yardım istədi. Ordu sərhədi keçən kimi kəndlərə
girib Müsavat administrasiyasına xidmət etmiş hərbçi, polis, müəllim, mollaları
belə məhkəməsiz güllələməyə başladı. Sovet Rusiyasının yardımı bu idi:
Şaumyanın törətdiyi qırğınların təkrarı. Nərimanov bu planla yaxşı tanış idi, Həştərxanda
gizlənən azərbaycanlı bolşeviklər Bakıdan gizli məlumatlar alır, qayıdışdan
sonra inqilabi terror yolu ilə güllələnəcək müsəlman siyasətçilərin siyahısını
hazırlayırdılar. Nərimanov bu işlərin içindəydi və hazırlanan siyahılardən xəbəri
var idi. O, Bakıya XI Qızıl Ordunun işğalından iki həftə sonra, Moskvada
V.İ.Lenin tərəfindən təsdiq və qəbul görüşündən sonra gəldi. Bu gecikmə iki həftədə
Azərbaycanda güllələnən siyasətçilərin qətlindən guya xəbərsiz olması təəssüratını
yaratmalıydi. Belə də oldu. Nərimanov inqilabi terroru pisləmədi, amma
siyahılardakı bəzi ikinci dərəcəli şəxslərin güllələnməsi əleyhinə çıxdı.
Müsavat hökuməti hakimiyyəti dinc yolla təhvil verdi: amma bolşeviklər Bakıya
girəndən sonra Müsavat hökumətinin antirusiya ovqatlı bütün üzvlərini
Kondratyevin başçılığı, erməni terrorçularının əli ilə qətlə yetirdilər. Bu
cinayətlərdə bolşevik rejiminin Bakıda formal rəhbəri olan N.Nərimanovun də müəyyən
məsuliyyətindən danışıla bilər.
Müəssisələr məclisinə seçkilər zamanı Nərimanov
bolşeviklərin taktikasına tərəfdar çıxdı, Rusiya xalqlarının Milli-Mədəni
Muxtariyyəti şüarını rədd etdi. Bu şüarın müəllifi Kerenski hökuməti idi və Müəssisələr
məclisinə seçkilər hər yerdə bu şüar altında keçirdi. M.Ə.Rəsulzadə isə 1917-ci
ilin dekabrından bu şüarı müdafiə etdi. Burda Nərimanovun və Zeynalabdin
Tağıyevlə bir mövqedə qalan M.Ə.Rəsulzadənin yolu həmişəlik ayrıldı. Azərbaycanın
Milli-Mədəni Muxtariyyəti şüarında bu ölkənin müstəqil dövlət olmasına da işarə
var idi və bu, hətta İranda saray nökərlərini qəzəbləndirdi, Rəsulzadə şantaj və
ittiham predmeti oldu. Halbuki o, şüarın müəllifi yox, sıravi tərəfdarı idi. Bu
şüar Moskvada oturan bolşeviklərin S.Şaumyanın və Caparidzenin əli ilə Mart
qırğınlarını törətməsinin əsas səbəblərindən biri oldu. Bu, erməni-müsəlman
davası yox, tam mənada Bakı neftinə görə xristian-müsəlman davası idi. Ermənilər
özləri nə Bakıda, nə Cənubi Qafqazda heç vaxt siyasi qüvvə olmayıblar. Rus
ordusunun aləti və bir hissəsi olublar, onun geyimini geyib onun silahını
tutublar. Nə vaxt rus ordusu Ermənistandan və Xankəndidən çıxsa, həmin gün erməni
problemi 99 faiz yox olacaqdır. 1919-cu ildə Fövqəladə Komissiyaya ifadə verən
elə dükançı hacılar var idi ki, çoxluq kimi ermənilər belə elədi yox, rus-erməni
dəstələri belə elədi deyirlər. Yəni o vaxt da Mart qırğınları üçün əmrin
Moskvadan gəldiyini başa düşənlər var idi.
***
Nərimanovun taleyini həll edən sonuncu hadisə
1920-ci ilin mayında Bakıda Azərbaycan İnqilab Komitəsinin sədri olandan sonra
XI Qızıl Ordunun Xüsusi şöbəsinin rəisi Kondratyev, Bakı erməniləri və gənc Azərbaycan
bolşevikləri ilə konflikti oldu.
N.Nərimanov özü 1923-cü ildə yazırdı ki, 27 apreldə
Bakıda heç bir inqilab olmayıb. Hakimiyyət Demokratik respublika parlamentinin
rəsmi qərarı ilə Azərbaycan Bolşeviklərinə təhvil verilib. Amma XI Qızıl Ordu
Bakıya girən kimi hakimiyyət onun Məxfi şöbəsinə və onun rəisi Kondratyevə
keçdi. Çünki Moskvanın planları hər yerdə olduğu kimi, orduya tapşırılmışdı.
İnqilab komitəsi sözü isə iki ay davam edən kütləvi terroru pərdələmək üçün
idi. Hələ Həştərxanda İki Kommunist polkunun layihəsi hazırlanmışdı. Ona əsasən
iranlı fəhlələrdən olan əsgərləri məhkəməsiz güllələnmələrdə iştirak edirdilər.
Pərdə üçün dörd rus-erməni əsgərinin yanında bir müsəlman olurdu. Məhkəməsiz
öldürülənlərin sayı hələ də hesablanmayıb. Çünki cinayətlərin izlərini göstərən
arxivlər məhv edilib, ya Azərbaycandan çıxarılıb.
Azərbaycan İnqilab Komitəsinin başında Moskvada təsdiq
olunmuş Üçlük dururdu: N.Nərimanov, M.D.Hüseynov (müavin, Azərbaycan Kommunist
Partiyasının sədri), Əliheydər Qarayev. Mirzə Davudun 26, Əliheydərin 24 yaşı
vardı. Onlara tapşırılmışdı ki, Nərimanov rusların rəyinə qarşı nə təklif versə,
əleyhinə səs verin. Moskvanın göstərişlərini isə müdafiə edin. Bu iki uşaq da
bunu icra edir və Nərimanovun siyasi iradəsini neytrallaşdırırdılar. Qalırdı
bircə adı. Amma Nərimanov daim Moskvaya, yoldaş Stalinə məxfi şikayətlər və məruzələr
yazırdı. İ.Stalin isə Moskvada Cənubi Qafqazın kuratoru, bura göndərilən bütün
qərarların müəllifi idi.
Nərimanov, əslində, Stalindən onun özünə şikayət
edirdi. Stalin, əlbəttə, boğaza yığıldı və 1922-ci ilin mayında Nərimanovu Azərbaycandakı
vəzifələrindən çıxardı, həmin ilin dekabrınadək İkinci Azərbaycan
respublikasının əsas qurumları ləğv edildi və Nərimanov Tiflisə köçəsi oldu. Təzə
federasiyada vəzifə başına N.Nərimanova düşmən olan gənc müsəlman bolşeviklər gətirildi.
Halbuki, o özü hələ 1921-ci ilin oktyabrında Moskvada bolşevik Siyasi
bürosundakı iclasda Zaqafqaziya Federasiyası yaradılmasına tərəfdar çıxdı. Yəqin,
Nərimanov bu Federasiyada öz yerini başqa cür təsəvvür edirdi. Amma qərar
praktiki icraya başlayanda onun öz taleyi belə özündən xəbərsiz həll edildi.
1922-ci ilin dekabrın 13-də Zaqfederasiya Covetinin Bakıda qəbul etdiyi qərarlardan
sonra Nərimanov Tiflisdən də Moskvaya köçəsi oldu. Azərbaycanda İkinci
Respublikanın manatı əvəzinə Zaqfederasiyanın öz təzə rublu işlənməyə başladı.
Onun qəddar düşməni Kondratyev Zaqfederasiya ÇK-nin müavini təyin olundu,
Tiflisdə Çar dövrü Canişinliyinin Məxfi Şöbəsinin tutduğu binada oturmağa
başladı. Formal olaraq Nərimanovun vəzifəsi böyüdü. O, SSRİ Ali Sovetinin
Zaqafqaziya üzrə sədr müavini oldu. Amma birləşmənin mahiyyətcə onun üçün tələ
olduğu aşkar oldu. Sovetlərdə heç bir hakimiyyət yox idi.
Öləndən az conra N.Nərimanovun irsi "Milli
uklon" tərəfdarı kimi pisləndi Bakıda və Moskvada. Bu, İ.Stalınin intiqamı
idi: Nərimanov onun əlaltıları olan S.Kirov, A.Mikoyan, S. Orconikidze, Mirzəyan,
Sarkis kimi adamları müstəmləkəçi adlandırmışdı. Bolşeviklərin Şərq siyasətinin
rəhbəri olmaq iddiasına düşmüşdü. Onda bəs İosif Stalin kim idi? Qafqaz və Şərq
siyasəti ilə ancaq Stalinin öz adamları, erməni məmurlar məşğul ola bilərdi.
N.Nərimanov isə müalicədə olan V.İ.Leninin seçimi idi. Üstəlik, Nərimanov
Avropada sosialist inqilabı olacağı nəzəriyyəsinə istehza ilə qiymət verirdi.
Nərimanovun siyasi irsinin bizim üçün ən qiymətli cəhəti
İkinci Azərbaycan Respublikası yaradılanda və ləğv ediləndə Azərbaycan
torpaqlarının və sərhədlərinin düzgün tanınması uğrunda mübarizəsi idi. Bu
yolda o, sona qədər təkbaşına mübarizə edib. Bu mübarizələrin çoxu bağlı və
aparat mübarizələri idi. Dağlıq Qarabağın Ermənistana verilməsi haqda qəbul
edilmiş qərarı bir gün ərzində əksinə dəyişilməsinə nail olub. Onu hansısa
torpağı verməkdə günahlandırmaq tarixi həqiqətləri danmaqdır. Elə müsəlman
sosializmi nəzəriyyəsi də İkinci Dünya müharibəsindən sonra Şərqdə yayılıb N.Nərimanovun
fərziyələrini təsdiq etdi. Azərbaycan dövlətçilik tarixi N. Nərimanovsuz təsəvvür
edilə və dərk edilə bilməz. Elə buna görə Heydər Əliyev də onun təmiz adının üzə
çıxması üçün rus-erməni qardaşlığı ilə mübarizələr apardı, Bakının mərkəzində
ona S.M.Kirovun mənfur heykəlindən uca abidə qoydu.
Nərimanovun sovet dövrü mübarizələri geniş və ibrətamizdir.
Bu mübarizələr bir tərəfdən tariximizin bir hissəsidir. İkinci tərəfdən, məxfilik
müstəvisində aparılsa da, Azərbaycan publisistik fikrinin parlaq abidələridir.
Bu günə qədər heç bir azərbaycanlı siyasətçi Moskvaya qarşı onun kimi açıq və
amansız mübarizə aparmayıb, bu işə onun qədər qüvvə sərf etməyib. Azərbaycanda
siyasətçi olmaq istəyənlər, xalqın taleyi ilə maraqlananlar bu mübarizələrin
tarixini və məntiqini bilməlidirlər.
Amma bizdə 1956-cı ildən Nərimanovun süni və steril
obrazı yaranıb. Bunun da səbəbi vardır: birinci, bu obraz Nərimanov-Moskva
konfliktinin üstünü bağlayır. 1956-cı ildə Nərimanovun bədii əsərlərinin çapına
icazə verildi. Amma siyasi irsi bağlı olaraq qaldı: bu irsi açıb-ağartmaq
olmazdı, çünki Moskvanın və rus-erməni qardaşlığının əleyhinə idi, onun qərarlarını
şübhə altına alırdı, müzakirəyə qoyurdu. Nərimanovun faciəsi fərdi deyildi, bu,
rus bolşevizminə bel bağlamış onlarca azərbaycanlı siyasətçinin faciəli taleyinə
bir açar idi. 1956-cı ildə hələ Mikoyan da Siyasi Büroda idi...
Bəzi müəlliflər Nərimanovdan bir türkçü ideoloqu
düzəltmək istəyirdilər. Bu doğru deyildir, Nərimanov müsəlman bolşeviki idi.
Onun Türkiyədə 1918-1923-cü illərdə baş verən proseslərlə bağları onun özündən
yox, Rusiya xarici siyasətindən gəlirdi. Bolşevik Rusiyası İngiltərə, ABŞ və
Fransa ilə birgə Osmanlı Sultanlığını aradan götürmək, xüsusilə, Sultanın Xəlifəlik
statusunu ləğv etməyə çalışırdılar. Saydığım ölkələrin məxfi xidmət orqanları
Türk millətçiliyi ideyalarını osmanizmi məhv etmək aləti kimi himayə edirdilər.
Ona görə Ənvər paşa iki ilə yaxın Moskvada yaşadı və işlədi. Stalin gəlib Məhəmməd
Əmini Moskvaya apardı. Bu adamlar Osmanlı sultanının ölkədən qovulmasına qədər
lazım idilər. Ənvər paşanın Orta Asiyaya qaçmasını isə Nərimanov avantüra
adlandırır. Atatürk 1917-ci ildə Sultanın yavəri idi, amma öz hakimiyyətinin
Avropa dövlətləri tərəfindən tanınması xatirinə əvvəlcə ingilislərin sifarişi
ilə Sultanın Xəlifəlik statusunu ləğv etdi, sonra özünü ölkədən qovdu. Atatürk
türkçülüyün nə olduğunu bilmirdi, amma hakimiyyətin nə olduğunu bilirdi.
Amma İran inqilabı və onun xadimləri ilə Nərimanovun
şəxsi əlaqələri var idi. Orda sosialist inqilabı təşkil etmək üçün Leninə məsləhətlər
də verirdi. Amma İranda inqilabın baş tutmamasını Şərqin özünəməxsus cəhətlərin
nəzərə alınmaması ilə izah edirdi. Onun babaları da iranlı idilər.
Bu il N.Nərimanovun doğumunun 150-ci yubileyidi.
Birinci vəzifə onun ana dilində olan əsərlərini ana dilində, rus dilində olan əsərlərini
rus dilində yenidən toplayıb akademik səliqə ilə, olduğu kimi, redaktəsiz çap
etmək lazımdır. Nərimanovu ideallaşdıranlar həmişə bundan qorxublar. Cünki onun
publisistikası çox ziddiyyətlidir və bu, ideal obraza sığmır. Amma bu obraz
artıq sındırılıb. Nərimanovun siyasətçi obrazının meydana çıxması labüddür. Bu
obraz isə bütün siyasətçilərin obrazı kimi ziddiyyətlərlə doludur. N.Nərimanovun
başçı olduğu Xalq Komissarları Sovetinin üzvlərinin hər biri ikinci Nərimanovdular,
əvvəlcə Moskvaya xidmət ediblər, sonra əl-ayağa dolaşanda məhv ediliblər.
Bolşevik senzurasından ən çox əziyyət çəkən qələm
adamlarından biri elə N.Nərimanov özüdür. Professor Teymur Əhmədov onun haqda
son kitablarından birini "Bir şəhid ailəsinin tarixçəsi" adlandırıb.
Nərimanov xoşbəxt və tragik bir tale yaşayıb. Onun bioqrafiyası xalqımızın
tarixi faciələrinin bir hissəsidir. Yeni cahillərin onu tanımadan ifşa etmək cəhdləri
yolverilməzdir və tragikdir, çünki N.Nərimanovun bizə nişan verdiyi maarif
yolunda, güman ki, hələ çox da irəli gedə bilməmişik.
06.2020