Səid Riyad. Ədəbi prosesə çəpəki bir baxış
- 09.08.2020
- 0 Şərh
- 10185 Baxış
Ara-sıra
mədəniyyət saytlarında, ədəbi portallarda, hətta sosial şəbəkələrdə qələm
adamlarının çağdaş ədəbiyyatımızda mövcud olan müxtəlif problemlərə dair
yazıları rastımıza çıxır. Ümumilikdə ədəbi mühitə, baş verən müəyyən ədəbi
hadisələrə, yaxud müxtəlif yazarların yaradıcılığına aid olan həmin yazıların
sonunda, əksər vaxtlarda, müəlliflər həll yolunu göstərmir. Bundan başqa, ədiblər
nədənsə çəkinir, ehtiyat edirmiş kimi davranaraq, problemin özünü qabartsa da
onun səbəblərinə toxunmurlar. Bu zaman bəzən "üz üzdən utanar” prinsipi ilə hərəkət
edərək problemlərin həndəvərində dolaşır, əsasən də bir ucu hökumətə gedib
çıxan mövzulara ya ümumiyyətlə toxunmurlar, ya da həmin mövzunu çox
açıb-ağartmaq istəmirlər. Məsələn, AYB-ni və Anar Rzayevi gənclərin yolunu kəsməkdə
ittiham edən hansısa ədib AYB haqqında ən sərt sözlər işlətsə də, bu qurumu bəsləyib
ayaqda saxlayan hökumətə bircə söz də ünvanlamır. Yaxud hansısa bədii əsərin tənqidinə
həsr edilmiş yazını oxuyanda tənqidçinin müəllifin çox xətrinə dəyməməsi üçün əl
yeri qoyduğunu görə bilirik. Əksər vaxtlarda isə ədiblər bir qədər səthi məsələlərdəki
problemləri dilə gətirdikləri halda, daha irimiqyaslı və əhəmiyyətli problemləri
isə görməzdən gəlirlər.
Buna
görə də Azərbaycan ədəbi mühitində mövcud olan bir neçə problem barədə ədəbiyyata
aidiyyatı olmayan neytral bir şəxsin yazmalıdır. Əvvəla, Azərbaycan ədibi
oxuculardan hər nə qədər çox məlumatlı, hadisələrin gedişatından hər nə qədər
çox xəbardar olsa da kənardan özünü görə bilmir. Bu cəhətdən neytral şəxs kənardan
hadisələrin və şəxslərin necə göründüklərini ədiblərin özlərindən daha yaxşı təsvir
edə bilər. İkincisi isə ədəblərlə sıx münasibəti olmayan neytral şəxsin üzü heç
kimin üzdən utanmayacaq beynindən keçən hər bir fikri dərhal qələminə gətirə biləcək.
Bu səbəbdən
bu işi öz öhdəmə götürmək qərarına gəldim. Əslində mənim fəaliyyətimin bir hissəsi
yazı-pozuya aid olsa da əbədiyyat sahəsində özümü yalnız oxucu kimi görürəm. Bədii
ədəbiyyata uşaqlıqdan meyilli olmağım və illərdir həm Qərb, həm MDB ölkələrində,
həm də ölkəmizdə baş verən ədəbi prosesləri də mütəmadi şəkildə izlədiyimə görə
özümü pis oxucu hesab etmirəm. Buna görə də yuxarıda qeyd etdiyim kimi, neytral
şəxs və oxucu kimi həm Azərbaycanın çağdaş ədəbiyyatı və onun nümayəndələri
haqqında fikrilərimi, həm də ədəbi mühitdəki bir neçə əsas hesab etdiyim
problemləri yazmaq qərarına gəldim.
Sənət
növləri arasında məhz ədəbiyyatı seçib məqaləni bu sahəyə həsr etməyimin isə
bir neçə səbəbi var.
Əvvəla,
Azərbaycanda heç bir sənət növünün nümayəndələrinin sayı ədiblərin sayı qədər
deyil. Yəni ölkəmizdə ədəbiyyatı təmsil edən şəxslərin sayı qədər rejissor,
aktyor, rəssam, heykəltəraş, musiqiçi, fotoqraf, rəqqas və s. yoxdur. Əgər
yanılmıramsa, təkcə elə AYB-yə üzv olan ədəbiyyat xadimlərinin sayı iki minə
yaxındır, üstəlik, bir o qədər də müstəqil fəaliyyət göstərən, heç bir dövlət
qurumuna üzv olmayan və hansısa məmur-yazıçının ya özünün, ya da onun mədəniyyət
portalının ətrafında birləşən və onun sifarişlərini yerinə yetirən ədib yazıb
yaratmaqla məşğuldur. Bundan başqa ölkəmişdə xeyli sayda prokuror şair, deputat
şair, hakim şair, polkovnik şair və general şairlərin olmasını da qeyd etmək
lazımdır. Yəni hazırda Azərbaycanda minlərlə yazıçı/şair mövcduddur ki, bu da ədiblərdən
ibarət böyük ordu deməkdir. Hərçənd, say məsələsində səhvə yol vermiş ola bilərəm,
ancaq təkcə sosial şəbəkələrdə rastıma çıxan müxtəlif adlar, təxəllüslər, bu və
ya digər ədəbi mövzularda müxtəlif təxəllüslü ədiblərin adlarının tez-tez
hallanması, xüsusilə onların bəzilərinin vaxtaşırı nümayiş etdirdikləri epataj
nümunələri say cəhətdən bu cür düşünməyimə əsas verir.
İkincisi,
müşahidələrimə və araşdırmalarıma görə istər televiziya məkanında, istər sosial
şəbəkələrdə ədəbiyyat əhli digər sənət nümayəndələri ilə müqayisədə bir sıra
mövzularda daha çox aktivlik və fəallıq nümayiş etdirir, onlar digər sənətkarlardan
daha səs-küylü, daha enerjili və daha qıvraq görünürlər. Təbii ki, burada da
yersiz, mənasız və bayağı epatajların olduğunu da xüsusi şəkildə
vurğulamalıyam.
Üçüncüsü,
xeyli sayda ədibin özləri haqda olan böyük iddialarını digər sənət nümayəndələrində
müşahidə etməmişəm. Yəqin digər oxucular da bu fikirlə razılaşar ki, istər
kifayət böyük qələm təcrübəsi olan, istərsə də qələm təcrübəsi az olan
istedadlı və istedadsız ədiblərin böyük əksəriyyəti özləri haqda çox yüksək
fikirdədirlər. Belə ki, ədiblər özlərini digər sənət nümayəndələrindən daha
mütaliəli, daha savadlı və bilikli, həm də daha ağıllı hesab edirlər. Onların
böyük əksəriyyətin iddiaları isə "ölkənin ən istedadlı yazıçısı/şairi
statusu”ndan tutmuş, dünyanın ən nüfuzlu ədəbiyyat mükafatı olan Nobelə qədərdir.
Mənim heç kimi özü haqqında olan iddiasına görə qınamaq və bu iddiaları qəbahət,
çatışmazlıq kimi dəyərləndirmək fikrim yoxdur. Kim özü barədə necə istəyir, o
cür də düşünə bilər. Mən sadəcə ədəbiyyat mövzusuna müraciət etməyimin səbəblərini
qeyd etmişəm.
Azərbaycanda
həqiqətən də fantastik dərəcədə böyük yazıçı/şair ordusu var. Apardığım
araşdırmaya görə, bizim ədiblərin sayı aşağı-yuxarı, təxminən elə əhalisinin
sayı Azərbaycandan 14-15 dəfə çox olan Rusiyadakı ədiblərin sayı qədərdir.
Ədiblərin sayının çox olmasında savayı, bəzən onların həm yazı üslubu, həm
adları, həm də təxəllüsləri də bir-birlərinə o qədər bənzəyir ki, şəxsən mən
özüm də ooxucu kimi hərdən onların bəzilərini qarışdırır, səhv salıram.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi bu balaca ölkədə nə üçün onlarla, yüzlərlə deyil,
minlərlə ədibin fəaliyyət göstərib, yazıb yaratmasının səbəbi barədə heç bir
fikrim yoxdur. Lakin burada haşiyəyə çıxıb, Seymur Baycanın məhz bu məsələ barədə
bir neçə il öncə məqalələrinin birində işlətdiyi fikirləri bura əlavə etmək istəyirəm.
Seymur
Baycan ədəbiyyata bu qədər insanın axın etməsinə dair təxmini belə bir məzmunda
fikir bildirmişdi ki, Azərbaycanda yaradıcılıqla məşğul olmaq, tanınmaq istəyən
xeyli sayda gənc var və onlar özləri üçün yaradıcılıq sahəsi seçərkən böyük əksəriyyət
sonda gəlib məhz ədəbiyyatın üzərində dayanır. Bunun səbəbi isə gənclərin ədəbiyyatın
digər sənət nümunələri ilə müqayisədə həm daha ucuz başa gəlməsini, həm də ədəbiyyatı
ən asan sənət növü hesab etmələrindədir. Yəni, deyək ki, rejissorluqla məşğul
olmaq üçün kamera, işıq, montaj avadanlıqları və s., təsviri incəsənətlə məşğul
olmaq üçün rəng, fırça, palitra və digər ləvazimatlar, musiqi ilə məşğulolmaq
üçünsə musiqi aləti almaq, üstəlik ən azı solfecio bilmək tələb tələb olunur
ki, bunlar hamısı xərc tələb edir. Bundan başqa, musiqi, rəssamlıq,
rejissorluqla məğulolmaq üçün də fitri istedad tələb olunur ki, bu bacarıq da hər
kəsdə olmur. Bu qədər xərc və həngamənin içində isə həm müftə başa gələn, həm də
bacarıq cəhətdən gözə ən asan görünən sənət sahəsi ədəbiyyatdır. Yaradıcılıqla
məşğul olub məşhurlaşmaq istəyən gənc hesab edir ki, heç bir xərc və əziyyət çəkmədən,
sadəcə Vörd proqramını açıb orda yan-yana cümlələr düzməklə mətn ərsəyə gətirib,
ya vəlvələdən, ya zəlzələdən haradasa 2-3 dəfə çap olunub yazıçı/şair statusu
qazanmaq qədər asan heç nə ola bilməz. Beləliklə də ədəbiyyata bu qədər kütləvi
axın baş verir. Lakin ədəbiyyatın sənət nümunələri arsında nəinki asan, hətta ən
qəliz, ən məşəqqətli, ən çox insanı yoran və hətta depressiya salan sənət növü
olmasını yazmağa isə ehtiyac yoxdur, bu barədə dəfələrlə deyilib və yazılıb.
Lakin ədəbi mühitdə olan say çoxluğunu və gənc ədiblərin ədəbiyyatın ən asan sənət
növü hesab etmələrini böyük problem hesab etmirəm. Mənim nəzərimdə digər böyük
problemlər mövcuddur ki, mən məhz onlar barədə yazmaq və həmin problemlərin həlli
istiqamətində müəyyən çıxış yolları göstərmək istəyirəm.
Ölkəmizdə
minlərlə yazıçı/şair olduğu halda, təəssüf ki, ədəbi mühitdə heç bir proses
mövcud deyil. Düzdür, ədəbi mühitdə bu və ya digər miqyasda müxtəlif hadisələr
baş verir, hətta ara-sıra proses yaratmaq üçün müxtəlif cəhdlər də edilir, bu
istiqamətdə süni şəkildə də olsa epataj xaraketrli müəyyən süni gedişatlar gözə
dəyir, lakin təəssüflər olsun ki, bunların heç biri prosesə çevrilə bilmir. Mənim
fikrimcə, müstəqillik dövründə Azərbaycan ədəbiyyatında sonuncu ən iri miqyaslı
proseslər AYO-nun əksmədəniyyət fenomeni kimi təzahür edərək AYB-yə qarşı
müharibə elan etdiyi, stereotipləri qırdığı, ədəbi mühitə yeni nəfəs gətirdiyi
zamandan başladı və AYO-nun çöküşündən bu günə qədər Azərbaycan ədəbiyyatında həmin
miqyasda proses olmayıb. AYO-nun çökdürülməsi, proseslərin qarşısının necə və
hansı yollarla alınması barədə də çox yazılıb, çox deyilib. Təkrarçılıq çıxsa
da qısa xülasə ilə yazım ki, mütəmadi olaraq AYO-da vaxtilə ağzından alov
püskürən gənc və proqressiv yazıçı/şairlərin əksəriyyəti neft pulları hesabına
müxtəlif hökumətyönümlü saytlara və fondlara gətirildilər, bununla da AYO-nun
vuran əlləri sıradan çıxarıldı. Vaxtilə hansısa dəyərləri ələ salıb onları lağa
qoyan həmin gənc ədiblər isə neftdən gələn gəlirlərin sayəsində elə həmin dəyərlərin
əsirinə çevrildilər. Beləliklə də AYO tamamilə çökdürüldü, hazırda isə
gördüyümüz kimi AYO-nun adı var, özü isə yoxdu. AYB-yə gəlincə isə, bu qurumun
nə proses yarada biləcək potensialının, nə bunu etməyə cəsarətinin, nə də
meylinin olması hamıya yaxşı məlumdur. AYB formal olaraq ilin müəyyən günlərində,
xüsusilə seçkiqabağı sifariş qəbul edib mövcud hökumətin xeyrinə "ziyalı
mövqeyi” səsləndirmək və ayrılan dotasiyalardan ipə-sapa yatan mənasız əsərlərə
pul ayıraraq müstəqil gənc ədiblərə göz dağı vermək üçün bəslənən qurumdur.
AYB-nin bundan savayı nə ədəbiyyata, nə də cəmiyyətə bir faydası var.
Ancaq
Azərbaycanda ədəbi prosesin olmaması heç də o demək deyil ki, ölkədə normal bədii
mətn yarada biləcək ədiblər yoxdur. Bunu iddia etmək, bunu dilə gətirmək ən azı
cığallıq sayılar. Azərbaycanda az sayda olsa belə ortaya ciddi mətn qoya biləcək
potensiala malik ciddi müəlliflər mövcuddur. Hətta Azərbaycanda elə
yazıçışairlər var ki, onların həm bədii potensialları, həm düşüncə tərzi Qərb
ölkələrinin ən trenddə olan, ən çox oxunan ədiblərindən heç də geri qalmır. Təbii
ki, burada söhbət minlərlə yazıçı/şair ordusundakı maksimum 50-60 nəfərə yaxın
şəxsdən gedir. Məsələ Azərbaycanda bədii əsərlərin hansı keyfiyyətdə
yazılmasında, yaxud ədiblərin hansı potensiala malik olmasında deyil. Əslində,
Azərbaycan ədəbiyyatında mövcud olan əsas problemlər tamam başqadır.
Azərbaycan
yazıçısının maddi və sosial durumunun heç də ürəkaçan olmaması heç kimə sirr
deyil. Yazıçı/şair vaxtını, enerjisini, zehni əməyini yaradıcılıq məhsulunun ərsəyə
gəlməsinə sərf etməli olduğu halda dolanışıq üçün əksər hallarda ya tərcüməçi,
ya redaktor, ya hansısa xəbər saytlarında jurnalist işləmək məcburiyyətində
qalır. İstedadlı gənclərin iaşə xidməti sahəsində işləyənlər də olub, indi də
var. Bəzən cavan yazıçıların hazırladıqları reportajlarda yaratdıqları bədii təsvirlərdə
onların əslində bir növ gözünün qurdunu öldürdüyünü də hiss etmək olur. Əksər
hallarda istedadlı yazıçının öz əməyini qeyri bədii əsərə xərclənməsi bir oxucu
kimi məni də çox məyus etsə də, bəzən ədiblərin bu cəhətdən tənqidi hədəfini ya
bilərəkdən, ya da bilməyərəkdən yanlış istiqamətə yönəltməsi isə təccüb
doğurur. İstər fitri istedadlı, istər orta səviyyəli, istərsə də bədii cəhətdən
zəif yazıçı/şairlərin bəzən öz hirsini AYB-nin, hətta birbaşa Xalq Yazıçıları
Anar Rzayevlə Fikrət Qocanın üstünə tökdüyünün şahidi oluruq. AYB və şəxsən
Anarın özünə qarşı səslənən ittihamlar onların ədəbiyyatın inkişafının
qarşısını almaqda, dövlətin ayırdığı dotasiyaları faydasız istiqamətlərə sərf
etməkdə, hansısa həyata keçməsi mütləq sayılan layihələrə əhəmiyyətsiz
yanaşmalarına aid olur.
Burada
kiçik haşiyəyə çıxıb daha sonra əsas problemlərin üzərində dayanmaq istəyirəm.
Yazacağım bu sözlərə görə oxucu və ədiblərdən dəfələrlə üzr istəyirəm, belə
hesab edirəm ki, AYB-yə və Anara qarşı səslənən ittihamların arxasında kiçik
riyakarlıq dayanır. Mən Anarın yaxud Fikrət Qocanın kimsənin əlindən qələm
almadığını, hiperreallıq dövründə sosial şəbəkələrin böyük KİV-dən də daha çox
təsir gücünə malik olduğu dövrdə kimsənin qarşısını kəsməyin qeyri-mümkün
olduğunu bir kənara qoyuram. Oxucular fikir veriblərsə, şəxsən Anarı, Fikrət
Qocanı tənqid edənlər elə həmin qurumun üzvü olan Xalq Yazıçısı Elçin, yaxud
akademik Kamal Abdulla kimi məmur-yazıçıları, əllərində mətbu orqan olan Rəşad
Məcidi, deputat Aqil Abbası və s. tənqid etməkdən çəkinirlər, yaxud tənqid etsələr
də barıtını bir qədər az edirlər. Məgər onlar AYB üzvü deyillərmi? Və əgər AYB
yazıçıların qarşısını kəsirsə, bu fikirdən Kamal Abdullaya, Elçin Əfəndiyevə
pay düşmürmü? Bəs düşürsə, niyə o zaman yalnız heç bir dövlət vəzifəsi tutmayan
şəxslər, yəni Anar, Fikrət Qoca ittiham edilir? Mənim qənaətim belədir ki, əgər
Anar və Fikrət Qoca hansısa nazirlikdə, dövlət, yaxud hökumət qurumunda yüksək
post tutsaydılar, onlar da tənqid edilməyəcəkdilər, yaxud onlara ünvanlanan tənqidlərin
dozası az olacaqdı. Yaxud əksinə, əgər Kamal Abdulla, Elçin Əfəndiyev kimi
yazıçılar heç bir vəzifə sahibi olmasaydılar Anar və Fikrət Qocanın siyahısına
onlar da əlavə olunacaqdılar.
AYB-yə
gəlincə isə, SSRİ-dən qalma bu mənasız və heç bir ədəbi əhəmiyyət kəsb etməyən
qurumun saxlanmasının səbəbini yuxarıda qeyd etmişəm və bu səbəb elə hamıdan
çox yazıçıların/şairlərin özlərinə bəllidir. İldə bir neçə dəfə hökumətdən savayı
heç kimə xeyri dəyməyən bəyanatlar verməkdən başqa əhəmiyyətli funksiyası
olmayan qurumu ədəbiyyatın guya qarşısını kəsməkdə ittiham etmək eşşəyi qoyub
palanı döyməkdən başqa bir şey deyil. Mən əminəm ki, nə Anar, nə Fikrət Qoca nə
də yaşı səksəni haqlamış köhnə nəslin çoxu heç gənc yazarların əksəriyyətini
tanımır, o ki qaldı onların qarşısını kəssinlər. Ədəbiyyatda inkişafının
qarşısını kəsən, prosesin mövcud olmamasının səbəbləri tam başqa amillərdən
asılıdır ki, bunun da əsas günahı elə ədiblərin özlərindədir.
Azərbaycanın
gənc nəslinin yazıçılarının ən böyük problemlərindən biri bir neçə istisna
xaric, onların böyük əksəriyyətinin Azərbaycan dilindən savayı heç bir dil bilməməsidir.
Xarici dil müasir ədəbi trendlərdən, dünya ədəbiyyatında hazırda baş verən
hadisələrdən isti-isti xəbər tutmaq üçün çox önəmlidir. Hazırda informasiyalar
işıq sürətilə yayılır və onlardan xəbər tutumaq üçün operativlik tələb olunur.
Azərbaycan ədibinin operativliyini ləngidən amil isə nəinki ingilis, yaxud
fransız dillərini, hətta rus dilini də bilməməsindədir. Bu cəhətdən də gənc ədiblər
trendlərdən ya ümumiyyətlə xəbərsiz olur, ya da çox gec məlumatlanırlar ki, o
zaman həmin informasiya artıq köhnəlmiş və aktuallığını itirmiş olur. Biz
sosial şəbəkələrdə yazıçıların/şairləri mütəmadi olaraq dünya və yerli ədəbiyyat
nümunələrini paylaşdıqlarını, hazırda oxuduqları nümunələri nümayiş etdirdiklərini
görürük. Bəzən bu paylaşımların bəziləri sadəcə görüntü, yəni ədibin "mən
mütaliədə artıq bu levelə çatmışam” mesajını ifadə etsə də bəzən hansısa ədib həqiqətən
də oxuduğu kitabdan aldığı təəssüratları bölüşmək istəyir. Paylaşılan ədəbiyyatların
böyük əksəriyyəti ya klassiklərdən, yaxud 20-ci əsrin nüfuzlu Qərb ədəbiyyatçılarına
aid olur. Lakin müasir ədib üçün təkcə klassikləri mütaliə etmək tam kifayət
etmir. Müasir ədib püxtələşməsi üçün dünyada baş verən cari ədəbi hadisələrdən,
proseslərdən də xəbərdar olmalıdır. Burada Qərb ölkələrində hansı ədəbi
jurnalların nəşr edildiyi, Qərb ədəbi platformalarda hansı mövzuların aktual
olması, hansı ədəbi müsabiqələrin keçirilməsi və həmin müsabiqələrdə hansı
proseslərin getməsini bilmək nəzərdə tutulur. Azərbaycan yazıçısı isə bütün
bunlardan ya ümumiyyətlə kənarda qalır, ya da iş işdən keçəndən sonra, çox gec
xəbər tuta bilir. Mən şəxsən bunu bir neçə dəfə bir yazıçının/şairin sosial şəbəkələrdə
yeni aldığı informasiyanı paylaşdığını və ona şərh verdiyinin şahidi olmuşam,
halbuki, həmin informasiya Qərb ölkələri üçün artıq köhnəlmiş hesab edilib.
Buna görə də Azərbaycan ədibləri ən yaxşı halda 20-ci əsrin son oniliklərinin
mövzularında, hadisələrində ilişib qalırlar. Çağdaş ədəbi dünyadakı trendlərə
yadlıq gənc ədiblərin həm yazdıqları əsərlərdə, həm sosial şəbəkələrdə
yazdıqları statuslarda, həm də onlarla söhbət zamanı aydın şəkildə nəzərə
çarpır. Beləliklə də gənc ədiblərimiz "köhnəfikirli” qalmaqda davam edirlər. Azərbaycan
yazıçısının xaricə çıxmasının qarşısını Anar və Fikrət Qocadan daha çox qeyd
etdiyim səbəblər və birbaşa xarici dil bilməzliyindən irəli gəlir.
Heç
şübhəsiz, Azərbaycan coğrafiyası üçün yazıçının ana dilinin incəliklərinə qədər
bələd olması çox mühüm şərtdir. Amma heç uzağa getməyək, qonşu ölkələrdə belə
yazıçıları/şairlər ya əsərlərini MDB oxucularına çıxmaq üçün rus dilində, Qərbə
çıxmaq üçünsə ingilis dilində yazırlar. Lap yaxın qonşularımız olan erməni və
gürcülər əsərlərini soradan ingilis, fransız, rus dillərinə tərcümə edirlər ki,
bu barədə də elə ədiblərin özləri çox deyib, çox yazıblar. Hətta Sovet dövründə
Anar, Elçin, Əkrəm Əylisli və digər yazıçılıar da sonradan əsərlərini rus dilinə
özləri çevirirdilər.Təbii ki, yazıçının funksiyasının yalnız mətn yazmaqdan
ibarət olması, bundan sonrakı proseslərlə, yəni əsərin kitab halına gəlməsi,
kitabın nəşrinin, PR-ın qurulmasının, satış prosesinin, əsərin sonradan xarici
dilə tərcümə ediliməsənin yazıçıya aid olmadığı mənə də məlumdur. Yəni ədibin
işi yalnız və yalnız mətn yazmaqdan ibarətdir, sonrakı proseslərlə ədiblər məşğul
olmamalıdırlar. Lakin ədib də hansı coğrafiyada, hansı ölkədə, hansı hakimiyyətin
üsul-idarə sistemi altında yaşadığına da bilməlidir.
Daha
bir təəccüb doğuracaq məqam ondan ibarətdir ki, xarici dil bilməyən ədiblər tərcümədən
oxuduqları əcnəbi müəlliflərin kitabları haqqında fikir yürdüəndə onun
üslubuna, dilinə məftun olduqlarını ifadə edir. Hazırda ölkədə bədii əsərlərin
dilimizə orjinal dildən çevrilməsi nadirən baş verdiyi, bədii əsərlərin daha
çox ikinci – rus dilindən çevrildiyi bəllidir. Təəccüb doğuran budur ki, bizim
gənc ədiblər dilimizə orijinaldan deyil, hətta ikinci dildən tərcümə edilən əsərləri
oxuyarkən həmin yazıçının üslubunu, dilini necə müəyyən edib ona məftun
olurlar? Təbii ki, bunlar əksər hallarda sadəcə göstəriş üçün edilir. Ümumiyyətlə
Azərbaycanın gənc ədibləri özlərini əslində olduqlarından fərqli nümayiş etdirməyə
çox meyillidirlər. Onlar süni şəkildə özünü bilikli, mütaliəli, yaxud modern,
müasir düşüncəli, avropasayağı zehniyyətdə olduqları barədə az qala
qışqıra-qışqıra danışıb, özlərini nümayiş etdirirlər. Bu daha çox, uşaqlıq və
yeniyetməlik dövrünü, hətta gəncliyinin bir neçə ilini yalnız kənddə yaşayan gənc
ədibin əsələrində süni şəkildə urbanistik amilləri qabartmasında da dərhal hiss
edilir. Məsələn, şeirində "radioda blyuz musiqisi səslənir, "blue label viskisi
içirəm” kimi misraların müəllifi çox zaman kənddə milli musiqilərin, aşıq
musiqisinin sədaları altında böyüyən və "başı xamırlı şaftalı arağı”ndan başqa
spirtli içki tanımayan şəxs olur.
Ədəbi
trendləri izləyən şəxslərə yaxşı məlumdur ki, adətən xarici müəlliflər sosial şəbəkələrə
çox az zaman ayırırlar. Əksər əcnəbi müəlliflər Facebook, Tvitter və digər şəbəkələrdən
yalnız bir vasitə kimi istifadə edir, bu platformalarda əsasən, yeni planları
barədə məlumatlar verir, öz müsahibələrini, işıq üzü görəcək əsərlərinin
anonsunu verir, bir sözlə sosial şəbəkələrdən bir növ oxucu ilə özləri arasında
körpü kimi istifadə edirlər. Hətta əksər əcnəbi müəlliflər sosial şəbəkələrdə
oxucuları ilə interaktiv ünsiyyət də qurmurlar. Bizim gənc ədiblər əksinə, səhər
tezdən gecəyarısına kimi günlərinin çox hissəsini sosial şəbəkələrdə keçirirlər.
Bəzən gənc ədibin facebookda səhər tezdən gecə yarısına qədər gah statuslar
yazdığını, gah müxtəlif paylaşımlar etdiyini, gah da başqalarının statuslarına
rəy yazdıqlarını, bununla da saatlarla şəbəkələrdə ilişib qaldıqlarını müşahidə
etmək olar. Müəyyən postun altında 2-3 yazıçının bir-biri ilə etdiyi
lağlağılar, "sən məndən istedadsızsan”, yaxud "mən səndən istedadsız olsam da
filankəs ikimizdən də istedadsızdır” tipli zarafatlaşmalar onlar haqqında
yaınız qeyri-ciddi təəssürat yaradır. Mən hələ günaşırı spirtli içki qəbul
etdikdən sonra məzmunsuz, bayağı, gah klassikləri, gah öz müasirlərini
aşağılayıcı məzmunda statuslar yazıldığını, tvitlər atıldığını, səhəri gün isə
həmin statusların, tvitlərin silinməsini bir kənara qoyuram. Yazıçı/şairlərin təbirincə
desəm, ədəbi prosesdə durğunluq hökm sürən ölkədə oxucu qıtlığı, kitab
satışındakı zəiflik kimi problemləri olan yazıçının sosial şəbəkələrdə
saatlarla, günlərlə nə işi var?! Sosial şəbəkələrin vaxtı necə israf etməsi barədə
məlumatlı olmayan yoxdur, onsuz da göz qırpımında keçən zamanı bura xərcləmək nəyə
lazımdır? Gənc yazar sosial şəbəkələri bağlayıb ancaq özünü yetişdirməli, dil
öyrənməli, dünyada gedən proseslərdən xəbər tutmağa çalışmalı, mənimsədiyi
informasiyaları digər qələm yoldaşları ilə də paylaşmalı, ölkədəki mövcud ədəbi
problemlər barədə günlərlə baş sındırmalı, başqalarını da bu buna vadar etməli,
müxtəlif çıxış yolları axtarıb tapmalıdır.
Azərbaycan
ədəbiyyatının zəif nöqtələrində biri də yazıçıların "kruq” söhbətləri,
bir-birilərinə paxıllıq etmələri, bəzən qələm yoldaşlarına qarşı yersiz və heç
bir məna kəsb etməyən qısqanclıqları və bu qısqanclıqla assosiasiya olunan müxtəlif
tipli atmacalar, aşağılayıcı sözlərdir. Bu bölücülük onsuz da yaman gündə olan,
irəli gedə bilməyən çağdaş ədəbiyyatın inkişafını daha da ləngidir. Müəyyən mədəniyyət
saytı ətrafına toplanan yazıçılar/şairlər yalnız bir-birilərinin və yaxın dost
çevrəsinin yaradıcılıq nümunələrinə reaksiya verir, münasibət bildirir, sosial
şəbəkələrdə yalnız bir-birilərinin əsərlərini və məqalələrini paylaşırlar. Və
bu hallar ədəbiyyatın inkişafının ləngidiyini deyən yazıçıların özləri tərəfindən
edilir.
Gənc
yazıçılar/şairlərin dekadent əhval ruhiyyədə olmasına, bədbinlik, ahu-zar,
melonxolik duyğulara həddən artıq kökləndiklərini və bu əlamətlərin təksə
yaradıcılıq nümunələrində deyil, adi həyatlarında tez-tez müşahidə olunduğunu
görmək olar. Azərbaycanın gənc ədibləri daim şikayət edir, nədənsə narazıdır, həmişə
deyinir: "Oxucu yoxdur, kitab oxumurlar, dövlət ədəbiyyata qayğı göstərmir, AYB
kötük kimi yolumuz kəsib, gürcü və ermənilər dünyaya çıxdılar, biz isə çıxa
bilmirik”... Və əsas məsələ də budur ki, illərlə sözügedən giley-güzar eyni lad
üstündə təkrarlanır və bir dəfə də olsun Azərbaycan yazıçısı "gəlin nəsə edək”
tipli çağırış etməyib.
Ədiblər
özlərini ən mütaliləli, bütün günü kitab-dəftər içində olan zümrələrdən bir
hesab edir və məntiqlə onlar ölkəni də, ölkədəki hakimiyyətə də, sistemə də
yaxşı bələddir. Azərbaycan ədibi çox gözəl bilir ki, dövlət heç vaxt kitaba, təhsilə,
ədəbiyyata qayğı göstərməyəcək, ən yaxşı halda müəyyən qlamur nəşriyyat yaradıb
bu nəşriyyata da qazanc gözü ilə baxacaq. Onlar AYB-nin nə üçün bəslənməsinin səbəbini
də hamıdan yaxşı bilirlər. Və onlar bunu bildikləri və onların giley-güzar dolu
səslərinə səs verilməyəcəklərindən xəbərdar olduqları halda yenə də deyinməyə
davam edirlər? Nə üçün yazıçı/şairlər qollarını çırmalayıb özləri nəsə etmək
istəmirlər? Ədiblər proses yaratmaq üçün özləri səy göstərmək yerinə tənbəlliklərinə
sığınıb şikayət edir, oxucu qıtlığından, kitab satılmamasına görə deyinməsi şəxsən
mənə heç cür çatmır. Azərbaycan ədəbi anlamalıdır ki, onun taleyinə bu
coğrafiyada və bu cür ölkədə doğulub yazıb-yaratmaq yazılıb. Yuxarıda da qeyd
etdiyim kimi normal ölkələrdə yazıçının işi ancaq mətn yazmaqdır və o, hazır mətnin
sonradan başına gələcək işlərlə məşğul olmur, amma nə etmək olar, bura ki, Azərbaycandır.
Azərbaycan ədibi anlamalıdır ki, güman yalnız onun özünədir. Buna görə də Azərbaycan
ədəbi şikayətləri, ahu-zarı biryolluq bir kənara qoyub, özündə iradə tapmalıdır
və qollarını çırmalayıb özü problemlərin həlli üçün çalışmalıdır. Yuxarıda qeyd
etdiyim minlərlə ədib ordusunun arasındakı həmin 50- 60 nəfər bir yerə yığılıb
proses yaratmaq barədə düşünməlidirlər. Əlbəttə, "kruq” söhbətləri də bir kənara
qoyulmalı, müvəqqəti küsülülüklər və riyakarlıqlara da son qoymaq lazımdır.
İndiyə qədər statuslarda yazılan "ədəbiyyat naminə” ifadəsi təkcə sözdə yox, əməldə
də icra edilməlidir. Uzun zaman ədiblərin dilindən düşməyən "ölkədə kitab
oxuyan yoxdur”, yaxud "kitab satılmır” ifadəsinin əslində kökündən yanlış
olduğunu öz kitablarını küçədə satan gənc ədiblərdən biri göstərdi. Bundan
başqa, ədiblərin çoxunun bəyənmədiyi Varis Yolçuyevin, Rövşən Abdullaoğlunun,
Qaraqanın kitablarını on minlərlə nüsxədə satılması da göstərir ki, kitab
oxuyan var, sadəcə oxucuları düzgün yerə istiqamətləndirmək lazımdır. Onlara
istiqamət vermək üçünsə oxucularla işləmək lazımdır. Bunun üçün lazım gəlsə kəndbəkənd
gəzib insanlara mütaliəni təbliğ etmək, onları oxumağa alışdırmaq, mütaliəyə
meyilli olan, amma ciddi nümunələri oxumayanlara isə öyrətmək lazımdır. Maliyyə
çatışmazlığını da ianə toplamaqla həll etmək olar. Ədiblər birdəfəlik
anlamalıdırlar ki, Azərbaycan yazıçısı/şairi olmalarının taleyi ilə barışmaq və
işin altına özünü vermək lazımdır. Azərbaycan ədəibindən savayı, heç kim mövcud
porblemləri həll etməyəcək. Bunun yolu isə birləşmək və gücü bir yerə qoymaqdan
keçir. Azərbaycan ədibi özündə iradə tapıb passionar olmadıqca hər şey elə bu
cür də davam edəcək.